Vyberte portál:

3. a 4. vlna EET odpluly na začátek roku 2023

 

Drobní řemeslníci a další šikulové. Také pro vás společně budujeme platformu Vyřešmito a právě vás se bude s největší pravděpodobností týkat 3. a 4. vlna zavádění EET. Žijeme v časech rychlých změn. V tomto případě je to odklad povinné evidence tržeb, která měla startovat od 1. ledna 2021. Vše je ale jinak a vy máte ještě 2 roky čas ( do 1. ledna 2023).

Dva roky utečou jako voda, proto jsme pro notorické čtenáře vyžadující pravidelný přísun informací jsme připravili krátké shrnutí základů EET.

Co je vlastně to EET?

EET je zkratka ze slov Elektronická Evidence Tržeb, někdy také online evidence tržeb. Je s námi od roku 2016 a jde o systém výběru daní, který má co nejvíce omezit šedou ekonomiku a přinést tak víc peněz do státní kasy.

Zaměřuje se na každého podnikatele, který přijímá platby v hotovosti, stravenky, poukázky, slevové kupóny apod. Někteří z těchto podnikatelů totiž z prodaného zboží nebo služeb neplatili daň a tím nejenom pokřivili tržní prostředí, ale zároveň okrádali stát. To už díky EET nebude možné. A jak říká klasik, nemusí se vám to líbit, můžete to odsuzovat – ale to je tak jediné, co se s tím dá dělat.

Kdy pro mne bude EET platit?

Zavedení pro všechny podnikatele rovnou od roku 2016 by bylo příliš náročné a technicky těžko proveditelné. Proto došlo k rozdělení do 4 vln, když jako první přišly na řadu pohostinské, restaurační a ubytovatelské služby. Od 1. 3. 2017 přibyl i velko- a maloobchod. A konečně 3. a 4. vlna je (zatím) v plánu od 1. 1. 2023 a týká se řemeslníků, kadeřnic, kosmetiček, výrobců a zemědělců, právníků, účetních, konzultantů, lékařů, veterinářů, stánkových prodejců občerstvení, dopravců a cest. kanceláří, autoservisů, lektorů a organizátorů kulturních akcí, stejně jako všech dalších povolání, která nebyla v předchozích vlnách.

Jak EET funguje a co budu potřebovat?

Princip EET je jednoduchý, ale pro ještě větší přehlednost si ho rozdělíme do bodů:

  1. Pokud se vás EET týká, vyplníte příslušný formulář a zašlete ho finančnímu úřadu.
  2. Ten vám na oplátku pošle údaje, kterými se přihlásíte do EET portálu. Tam si také vystavíte certifikát, který poslouží k další komunikaci.
  3. Tento certifikát si uložíte do své pokladny nebo programu, který pro EET používáte.
  4. Pro každou provedenou tržbu se pak sestaví unikátní datová věta obsahující veškeré nezbytné údaje (vaše DIČ, info o provozovně, číslo účtenky, datum a čas atd.).
  5. Na základě těchto údajů se vytvoří elektronický podpis poplatníka, resp. bezpečnostní kód poplatníka.

Důležité je připojení na internet, abyste mohli veškeré údaje v reálném čase (nejpozději do 24 hodin) odesílat. Co se hardwarového vybavení týče, teoreticky vám stačí aplikace do mobilního telefonu nebo tabletu. Případně notebook nebo PC. Obecně ale platí, že je lepší držet oficiální účetnictví zvlášť od osobních dat. Specializovaný terminál je navíc překvapivě levnou záležitostí, takže jeho pořízení váš rozpočet rozhodně nezatíží.